Urheilumaailmassa menestyksen mittari on selvä – joko pärjätään kilpailuissa tai ei. Joko voitetaan peli tai ei voiteta. Joko tehdään ennätys tai ei tehdä. Noustaan liigaan tai tiputaan. Säännöistä,  sarjoista ja tuomaripelistä voidaan käydä keskustelua, mutta mitalit ja tulokset kertovat loppujen lopuksi sen kuka on pärjännyt. Tyyliä millä kisa on voitettu harva muistaa hetken päästä ja lajista riippuen voidaan menestys hakea erilaisilla ominaisuuksilla. Nopeus, voima, taktiikka, ehkä hyvä onnikin tuovat voiton.

Entäpä yritys? Yritykselle voi yhdeksi menetyksen mittariksi valita kasvun. Toki yritys voi menestyä myös tekemällä tulosta tai vaikka hoitamalla yhteiskunnallisen tehtävänsä, mutta ohjelmistoyritykselle kasvu on ehkä yksiselitteisin mittari. Kasvu tuo kannattavuutta ja mielenkiintoa yritystä kohtaan.

Kasvu taas vaatii rahoitusta. Oikean rahoitusmuodon valinta on tärkeä tekijä yrityksen menestyksessä. Perinteisesti yritystä on rahoitettu seuraavilla menetelmillä:

  • friend, fools and family
  • valtiovalta (Tekes, Finnvera yms)
  • bisnesenkelit ja pääomasijoittajat

Kaikki nämä muodot ovat edelleenkin valideja ja fiksu yritys (ja yrittäjä) hyödyntää niitä monipuolisesti. On tärkeää myös ymmärtää erilaisessa kehitysvaiheessa olevan yrityksen erilaiset tarpeet ja mahdollisuudet rahoituksessa.

Yhteiskunnassa viime aikoina on jyllänyt ja jyllää jatkossa entistä kovemmin Fintech -mullistus. Yksi tämän uuden ilmiön tuottama mahdollisuus on joukkorahoitus. Sen suosio on noussut viime aikoina huimasti ja mielenkiintoa ilmiötä kohtaa on ns. perinteisissäkin toimijoissa (http://www.kauppalehti.fi/uutiset/joukkorahoitus-laajenee-perinteisiin-pankkeihin/ywX7Ey3e) . Joukkorahoitus on tekniikaltaan periaatteessa sijoitustapahtuman digitalisointia ja helpottamista, mutta se on paljon muutakin. Joukkorahoituksessa hyödynnetään vahvasti yrityksen imagoa, verkostoja ja asiakkaita. Osa joukkorahoituskampanjoista on puhtaasti ”fanipaidan ostamista” eli sjoitusta ei tehdäkään ansaitsemis- vaan kannatusmielessä. Moni onkin dissannut joukkorahoitusta ja yrittänyt leimata sen puuhasteluksi, mutta trendi on selvä. Joukkorahoitusta käyttää entistä isommat ja vakavamielisemmät yritykset.

Ohjelmistoyritykselle joukkorahoitus tuo uuden mahdollisuuden: kerätä oman pääoman ehtoista rahoitusta menettämättä varsinaisesti päätäntävaltaa yrityksessä. Huomaa, että rahoituksen mukana voi tulla osaamista, hallitukseen asiantuntemusta tai verkostojen kautta rekrytointeja. Joukkorahoitus ei näitä lähtökohtaisesti tarjoa. Poikkeuksia toki löytyy, mutta pääsääntöisesti pienistä puroista kerättävä rahoitus ei jo perusluonteensa takia tarjoa tällaisia etuja. Lisääntynyt näkyvyys voi kylläkin auttaa rekrytoinneissa, mutta hallitusjäsentä tuskin joukkorahoituksen kautta löytyy. Joukkorahoituksen yksi tärkeimpiä etuja on myös asiakasuskollisuuden vahvistaminen. Käyttäjä, joka pitää softasta sijoittaa pienen summan mielellään -ja sen jälkeen myös vaihtamiskynnys on paljon isompi

Heeros on matkan varrella käyttänyt lähes kaikkia yllämainittuja rahoitusmuotoja ja listan ulkopuoleltakin paria konstia. Jos menestyksen mittarina pidetään kasvua, olemme onnistuneet kasvamaan keskimäärin yli 20 prosenttia vuodessa pitkän aikaa. Tavoitteemme on jatkaa tällä uralla. Parin edellisen vuoden kasvu on rahoitettu joukkorahoituksella ja tänä syksynä onnistunut listautuminen First Northiin toi noin kolme miljoonaa euroa pääomaa käytettäväksi tuotekehityksen ja kansainvälisen kasvun kiihdyttämiseen. Pitkään yritystämme johtaneena uskon että Heerokselle joukkorahoitus ja listautuminen olivat nimenomaan tässä vaiheessa oikeat ratkaisut.

Menestys on taitolaji ja sinun on löydettävä juuri sinun yritykselle oikea tapa menestyä ja rahoittaa kasvua. Fintech -mullistus tuo uusia mahdollisuuksia ja niitä kannattaa tutkailla silmät auki.

Kasvua, menestystä ja onnistuneita rahoitusratkaisuita!

softanvoima-matti-lattu

Kirjoittaja: Matti Lattu, toimitusjohtaja, Heeros Oyj

@MattiLattu | LinkedIn

Kirjoittanut Vieraskynä

Softanvoima kirjoittaa elämästä. Kaikesta tärkeästä.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *