Suomesta katsottuna Australia on maa ja markkina, joka on helppo unohtaa. Kaukaisempaa maata on vaikea löytää. Suomesta maapallon vastakkainen puoli osuu Tyyneen valtamereen ja pienten saarten lisäksi, Australia ja Uusi Seelanti ovat lähimmät merkittävät valtiot. Myös aikaero (9 tuntia) vaikeuttaa Australian markkinoihin tutustumista ja niiden valloittamista. Itse kiinnostuin Australiasta ensimmäisen kerran vuonna 2004 kun vietin täällä kaksi viikkoa matkaillen. Kai voi sanoa, että jonkinlainen ihastuskin pääsi syntymään, sillä siitä asti kyti haave asua ja työskennellä Australiassa. Toteutin perheeni kanssa tuon haaveen nyt vuodenvaihteessa 2016, kun muutimme pysyvästi Melbourneen. Australia on helppo maa suomalaiselle asua ja elää. Kulttuuri on länsimainen, ihmiset avoimia, kielenä englanti ja mukavan lämmin sekä valoisa ilmasto ei myöskään haittaa.

Millaiset Australian markkinat ovat?

Australian väkiluku on arviolta 24 miljoonaa, bruttokansantuote n. USD 67 400 per henkilö, ollen n. 20% korkeampi kuin USA:ssa ja edellä on vain rikkaita pikkuvaltioita, kuten Norja, Singapore, Luxembourg tai Qatar. Australian markkina onkin kasvanut katkeamatta viimeiset 25 vuotta ja siitä syystä väkiluvultaan maa, jossa on kolmannes vähemmän kansaa kuin vaikka Kanadassa tai Puolassa, on maailman 12. isoin markkina. Ainoat isommat (täysin) englanninkieliset markkinat ovat Englanti ja USA.

Australia on myös panostanut runsaasti innovaatioon ja tuotekehitykseen. Tämä on luonut ilmapiirin, joka on avoin uusille teknologioille ja tuotteille, jotka helpottavat arkea tai toisaalta tehostavat liiketoimintaa. Australiassa on totuttu ostamaan ulkomaisia tuotteita ja tästä syystä Australia on testimarkkina monille maailman isoimmille teknologiayrityksille. Australia tarjoaa myös hyvän portin Aasian ja Tyynenmeren markkinoille.

Nämä ovat joitakin syistä, miksi suomalaisten teknologiayritysten kannattaisi harkita myös Australiaa miettiessään laajentumis- ja maailmanvalloitusstrategioita. Ensimmäiset uudet markkinat ovat aina vaikeimpia ja etäisyydestä huolimatta Australia voi tarjota monia muita maita helpomman kohteen aloittaa kansainvälistymisen. Useimmat suomalaiset yritykset kuitenkin tarjoavat jo tuotteensa, nettisivunsa ja mahdollisesti jopa tukensa valmiiksi englanniksi ja tämä nopeuttaa huomattavasti niin aloitusta kuin käytännön toimintaakin jatkossa. Etäisyys kuitenkin aiheuttaa sen, että käytännössä on välttämätöntä olla Australiassa paikan päällä palvellakseen paikallisia asiakkaita.

Kirjoittajasta

Itselläni on pitkä tausta ohjelmisto- ja teknologia-alalla. Oma vahvuuteni on aina ollut myynti, kasvu, kansainvälistyminen ja strategia. Siksi minulle olikin luontevaa Australiaan muuttaessani aloittaa palvelu suomalaisille teknologiayrityksille auttaakseni heitä aloittamaan ja kasvamaan Australian markkinassa. Tarjoamani palvelut kattavat niin markkinaselvitykset, markkinan avaukset kuin jälleenmyynnin Australian markkinalla. Keskiössä on kuitenkin aina asiakashankinta, sillä markkinaa ei avata tai kasvateta ilman aggressiivista asiakashankintaa. Teen tällä hetkellä yhteistyötä muutamien teknologiayritysten kanssa ja minuun saa mielellään olla yhteydessä, jos olet kiinnostunut Australian markkinasta tai haluat vain yleisesti keskustella sekä vaihtaa ajatuksia Australiaan liittyen.

Kirjoittanut: Kristian Jaakkola, Melbourne 16.1.2017
arnetech.comView Arnetech on LinkedIn

Kirjoittanut Vieraskynä

Softanvoima kirjoittaa elämästä. Kaikesta tärkeästä.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *